Siłowniki pneumatyczne

Na co zwrócić uwagę wybierając siłownik pneumatyczny ?

Skok – parametry określające wielkości wysuwu i powrotu siłownika
rodzaj siłownika tj. czy ma być jednostronnego czy dwustronnego działania
wykonanie materiałowe i techniczne – szeroko rozumiane elementy składające się na dany model siłownika, rodzaj użytych materiałów profili, tłoczyska, temperatur pracy, otoczenia  itd.
uszczelnienia – w zależności od przeznaczenia mogą to być uszczelnienia poliuretanowe, viton, teflonowe itd.
możliwość regeneracji –łatwość demontażu siłownika
uniwersalność – jedynie siłowniki znormalizowane gwarantują dużą elastyczność i kompatybilność z siłownikami innych marek.
zgodność z normami jakościowymi i rynkowymi np. ISO – dają pewność jakości produktu oraz poszczególnych jego elementów.
wiarygodność producenta siłowników – wyrażana poprzez realizację zleceń dedykowanych – indywidualnych, szybkość realizacji zamówienia, dostawę, kompleksowe podejście (serwis, możliwość dokupienia osprzętu),opinię i czas na rynku itd.

Siła w siłownikach pneumatycznych zależy od ciśnienia i średnicy tłoka.

Uszczelnienia tłoków i tłoczysk stosowanych w pneumatyce

Uszczelnienia poliuretanowe (PU) zarówno te symetryczne jak i asymetryczne są wykorzystywane przy uszczelnianiu tłoków, gdyż odznaczają się dużą wytrzymałością eksploatacyjną.

W związku z dużym wyborem materiałów na rynku uszczelnień pneumatycznych, dobierane są one pod kątem warunków pracy w danej aplikacji. Proponując konkretne rozwiązanie, konieczna jest analiza temperatury otoczenia, częstotliwości pracy oraz prędkości z jaką przesuwa się tłok siłownika. Dzięki uwzględnieniu wszystkich parametrów pracy oraz wykonaniu kanałków pod uszczelkę o odpowiedniej tolerancji i chropowatości, klient otrzymuje produkt, który może bezproblemowo pracować przez długi okres czasu.

Uszczelnienie poliuretanowe w siłowniku sprawia, że wzrasta żywotność samego urządzenia oraz niskie tarcie w trakcie jego ruchu. Siłowniki pneumatyczne posiadające uszczelki poliuretanowe wykazują odporność na gazy i media wymagające takie jak propan, butan, benzynę. Poliuretan to materiał stosowany w większości aplikacji. Posiada najlepszą odporność na ścieranie, co przekłada się na długotrwałą prace bez konieczności smarowania powietrza.

Czasami wykorzystuje się dodatkowo krawędzie uszczelniające. Zintegrowany magnes zapewnia wysoki poziom precyzji pozycjonowania. Uszczelki w pneumatyce mają charakterystycznie zaokrąglony profil uszczelniający oraz elastyczną część ośrodkową. Uszczelnienie tłoczysk pneumatycznych odbywa się poprzez wykorzystanie uszczelek w tym także wzmocnionych np. komponentem metalowym, zgarniającym itp. oraz uszczelnień wyciszających, tzw. tłumiących drgania.

O-ring – często wykorzystywane uszczelki kołowe w konstrukcjach profilowych siłowników. Materiał z jakiego wykonano uszczelnienie jest zazwyczaj elastomerowy w tym najpopularniejsze to NBR, SBR, ACM czy IIR.

Uszczelnienie NBR (kauczuk butadienowo-akrylonitrylowy) stosowane jest w siłownikach, które narażone są kontakt ze stężeniem pary wodnej. NBR to materiał odporny na wiele środków chemicznych, charakteryzujący się jednak słabą odpornością na ścieranie, co przy występowaniu powietrza niesmarowanego skutkuje nieszczelnością siłownika po stosunkowo krótkim czasie.

Produkując siłowniki przy doborze o-ringów szczególną uwagę zwracamy na twardość materiału oraz zakres temperatury pracy. O-ringi działają samoczynnie oraz dwustronnie, zapewniając dużą siłę uszczelniającą. Instalacja tego typu uszczelnień ma miejsce w tłoczyskach siłowników narażonych na kontakt z olejami, cieczami hydraulicznymi, niekiedy również z mediami wymagającymi, agresywnymi chemicznie.

Viton to bardzo mocny typ uszczelnienia, dedykowany siłownikom podczas pracy w wysokich temperaturach i nie tylko. Viton jest odporny na smary silikonowe, mineralne itd, czynniki atmosferyczne czy węglowodory.